Blog

VoIP-telefonie: wat is het en waarom kiezen steeds meer ondernemers hiervoor?

Wat is VoIP-telefonie? Hoe werkt het precies? En waarom is dit zo interessant voor mijn bedrijf? Deze vragen krijgen we bij 10Telecom dagelijks. We leggen het je graag uit!

Wat is VoIP telefonie?

VoIP is een afkorting voor Voice over Internet Protocol. Vrij vertaald betekent dit: ‘spraak over IP-verbinding’. Misschien zegt dat je nog steeds niks. Maar eigenlijk is het gewoon een technische term voor internettelefonie: bellen via internet. Dat internetbellen is voor de meeste mensen al heel normaal in hun vrije tijd. We gebruiken massaal apps als Whatsapp en Facetime om te bellen met familie en vrienden.

Zakelijk bellen via VoIP: zo werkt het

Zakelijk bellen via internet wordt ook steeds gangbaarder in het bedrijfsleven. Steeds meer ondernemers en bedrijven stappen erop over. Het heeft dan ook heel veel voordelen om zakelijk voor VoIP-telefonie te kiezen. En het is niet moeilijk. Want als ondernemer heb je al een internetverbinding, en dat is eigenlijk de belangrijkste voorwaarde.

VoIP-telefonie wordt ook wel hosted VoIP of hosted telefonie genoemd. De telefooncentrale staat namelijk niet in jouw eigen bedrijf, maar in het datacentrum van je leverancier.

Op deze virtuele telefooncentrale wordt een belplan ingericht, zodat alle inkomende oproepen bij de juiste personen terechtkomen. Laat je goed informeren naar de mogelijkheden hierin. In de huidige markt zijn diverse systemen verkrijgbaar en zijn de prijsmodellen heel divers.

Wat zijn de voordelen van VoIP-telefonie voor ondernemers?

Bellen via VoIP heeft heel veel voordelen. Het belangrijkste voordeel is vrijheid: anders dan wanneer je belt met ISDN, kun je met VoIP overal ter wereld je toestel aansluiten op internet en hierop bereikbaar zijn. En behalve je locatie, ben je ook helemaal vrij in je toestelkeuze. Wil jij je oproepen ontvangen op een vast toestel, een draadloos toestel, een softphone app op je mobiel? Of kies je voor vast-mobielintegratie, Microsoft Teams of een WebRTC client? Jij mag het zeggen!

Een ander groot voordeel van VoIP is de prijs: VoIP-bellen is veel goedkoper dan analoog of digitaal bellen. Zo heb je wél alle voordelen en de geavanceerde functionaliteiten van een professionele telefooncentrale, maar heb je veel lagere belkosten en betaal je niet voor apparatuur, licenties en kostbare onderhoudscontracten. Wel de lusten, niet de lasten.

En zakelijke VoIP-telefonie biedt nog veel meer voordelen. We hebben alle voordelen voor je op een rijtje gezet in ons blog ‘VoIP-telefonie: 9 voordelen voor ondernemers’.

Overstappen op VoIP?

Wil je zakelijk gaan bellen via VoIP? Als je kiest voor VoIP-telefonie van 10Telecom, maken we het overstappen een makkie voor je. Bekijk onze abonnementen, of vraag een offerte bij ons aan. Je bespaart direct op je bel- en abonnementskosten, beloofd!

Laatste artikelen

WebConnect: De slimme oplossing voor direct klantcontact

AI transcriptie: Concentreer je volledig op je telefoongesprekken

Het AI keuzemenu van 10Telecom: De toekomst van klantenservice

Direct in contact?

E-mailsupport@10telecom.nl

Bel088 10 14 500

ChatMet ons