Softphone

Een Softphone is een softwarematige VoIP telefoon welke geïnstalleerd kan worden op een Android of Apple smartphone maar doorgaans ook op een iPad of ander Android tablet. Zo ben je bereikbaar via een App op een apparaat naar wens maar kun je ook uitbellen via de softphone App. De App wordt automatisch geconfigureerd door middel van het scannen van een QR code en staat dan in verbinding met de telefooncentrale. 10Telecom biedt een softphone met allerlei functonaliteiten, lees hieronder meer.

Koppeling met het bedrijfstelefoonboek

De Softphone App heeft een directe koppeling met het bedrijfstelefoonboek op de telefooncentrale, zo zijn alle contacten ook beschikbaar via de softphone. Je kan eenvoudig kiezen tussen lokale contacten op het apparaat en contacten in het bedrijfstelefoonboek.

Batterij besparen door middel van push notificatie service.

De meeste softphones werken alleen als deze op de achtergrond of voorgrond van de smartphone blijven draaien. Het probleem is dat dit veel capaciteit van de batterij verbruikt omdat de connectie constant open moet blijven zodat je inkomende oproepen kunt aannemen. De Softphone App van 10Telecom doet dit slimmer, door middel van push service kun je de Softphone gerust afsluiten. Als je gebeld word, wordt de Softphone automatisch gestart en kun je het gesprek aannemen. Dit bespaard accu capaciteit en je blijft bereikbaar.

Beschikbaarheid raadplegen

Net zoals op een ‘vast’ toestel is het mogelijk om BLF-lampjes te koppelen aan de softphone zodat je kan zien of je collega’s in gesprek of beschikbaar zijn. Daarnaast kun je deze eenvoudig aanklikken en bellen.

Schakelaars in en uitschakelen

Via BLF-lampjes in de App kun je zien of een schakelaar aan of uitstaat. Druk je op de schakelaar dan wordt deze aan of uit gezet en veranderd de schakelaar van kleur.

Gratis softphone

Het gebruik van een softphone is net zoals een vast VoIP toestel ‘gratis’ in gebruik. Je kan zoveel als je wilt bellen via de softphone zonder ‘extra’ kosten. Een softphone wordt wel gezien als een extensie / licentie van de telefooncentrale. Bij een MKB Pakket kunnen 10 toestellen worden aangesloten, bijvoorbeeld 5 fysieke toestellen en 5 softphones. Bij een ZZP Pakket kunnen 3 toestellen worden aangesloten, bijvoorbeeld 2 vaste en 1 softphone. Het VoIP Basis abonnement bevat geen mogelijkheid tot softphone maar het VoIP Starter abonnement wel.

Voordelen softphone

Een softphone krijgt een eigen intern nummer en kan intern en extern bellen en gebeld worden. Sommige bedrijven wensen alleen bereikbaar te zijn via een softphone, bijvoorbeeld omdat deze veel onderweg zijn. Het is dan niet meer nodig om fysieke telefoonapparatuur aan te schaffen. Gesprekken verlopen via een 3G, 4G (LTE) of WiFi verbinding naar je smartphone. Wanneer je uitbelt via de softphone bel je uit met het nummer van de zaak. Via de softphone kun je ook gratis intern bellen naar je collega’s op vaste en draadloze toestellen of softphones.

Nadelen softphone

Het nadeel dat kleeft aan een softphone is de gesprekskwaliteit die kan variëren. De kwaliteit van de gesprekken wordt bepaalt door de sterkte van de internetverbinding. Wanneer je aan het rijden bent dan wordt er automatisch overgeschakeld tussen de verschillende masten van je mobiele internetprovider. Op het moment van overschakelen zal de verbinding kortstondig wegvallen en weer herstellen. Wanneer je aan het internetten bent, bijvoorbeeld het streamen, zal je dit niet gelijk merken. Maar wanneer je aan het bellen bent dan is dit ‘realtime’ verkeer en verneem je dit direct in de geluidskwaliteit, zowel van de beller als de gebelde (upload en download) Het zelfde geld voor een WiFi verbinding, de meeste WiFi verbindingen vallen soms eventjes weg zonder dat dit direct merkbaar is.


Alternatief softphone

Voor betere gesprekskwaliteit ook tijdens het roamen, bijvoorbeeld bellen tijdens het rijden adviseren we Vast-Mobiel integratie. De gesprekken verlopen dan net zoals als je gaat bellen met je smartphone via het GSM netwerk. De gesprekskwaliteit is in veel gevallen beter en je beschikt over nagenoeg dezelfde functies. Zoals uitbellen met het zakelijke nummer en gratis intern bellen met collega’s. De simkaart is onderdeel van de telefooncentrale en krijgt ook een eigen intern nummer toegewezen zodat je ook intern gebeld kunt worden.

Direct in contact?

E-mailsupport@10telecom.nl

Bel088 10 14 500

ChatMet ons